Skogstorp

I helgen har jag och sambon och självklart Nicke varit ute med sambons föräldrar på deras lantställe ett litet torp mitt i skogen. Var nu tredje gången jag var där nere och jag älskar stället, det är supermysigt och lungt och skönt. Torpet ligger i en liten by om 6 hus och 3st till en bit bort längs vägen. Hade totalt glömt bort från förra gången jag var där hur mörkt det blir, kolsvart så fort solen gått ner, finns ju inte en gatlyckta så långt ögat når, så mysigt och lite läskigt att gå ut och kissa hunden med bara en pannlampa som ljuskägla, tror man skulle vänja sig om man bodde där nere men man är ju så van vid allt detta ljus som finns runt en här hemma.

Hur som helst så var nicke och jag ute och spårade i Lördags, det gick kanon han var superduktig. Han fick ett 400m spår som låg i ca 45 min. Vågade inte gå ett längre spår inne i skogen för jägarna var ute. Medans spåret låg så gjorde vi lite föremåls intresse övningar, jag klickade när han plockade upp föremål, han börjar tända till riktigt bra på det, ett par veckor till med det så ska vi gå vidare till lite mera uppletande övningar efter det.

På spåret sen hade jag gjort ett upptag, han gick ut och tog det kanon snyggt åt rätt håll direkt, han traskade efter det runt spåret utan problem och korasade stora grusvägen också och plockade pinnen och slutet.

I söndags åkte vi lite tidigare från stugan och var uppe i Ärla och häslade på Vivi, vi åkte ut tillsammans och la lite spår i skogen i närheten där hon bor. Hennes lilla Poision fick ett kort spår lagt av mig med två saker och ett slut, Vivi ville att jag skulle filma så jag gjorde mitt bästa vet inte hur bra den blev :) Men Poision undrade vad det där var för typ som stod i skogen och filmade honom när han skulle spåra.

Nickes spår var nog ca 300-400m med två pinnar och ett slut. Han fick även idag ett upptag, där han traskar rakt ut, håller mig fortfarande bara ca 2-3 m bakom honom när vi tränar upptag, vill att de ska sitta ordentligt. Men han gick ut tog upp spåret kollar det en halv meter åt fel håll och vänder så snyggt sen och tar spåret och hittar sin boll :) stolt matte att han gör det så snyggt, än så länge :) Efter den bollen hittar han pinnarna och slutet. Det är bara så rolgit att gå spår med min lilla pudel nu för tiden, han har verkligen fått ett drag framåt han inte haft förut. Eller han hade det när han var 1-2 sen började jag lägga mig i hans spårarbete då lessnade han på mig och på att spåra, men vi verkar ha hittat tillbaka till det nu :)

Vivi spelade in oss också, ska lägga upp en länk till den sen när jag fått den så ni kan se hans snygga upptag :)

Nu ska vi sova så vi orkar jobba imorn.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att ni haft en skön helg och jätteroligt att Nicke går så bra. Kram

2010-11-01 @ 08:53:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0