Tävlingspyskologi med Niina Svartberg

Under denna helg har jag ängnat mig åt hund hela dagarna. På så sätt att jag varit på kurs och lärt mig väldigt mycket. Kursen jag gick var en i tävlingspyskologi med Niina Svartberg, som var en mycket bra kursledare. Intressant att lyssna på och kom med roliga inlägg som höll en vaken, trots mängden med information man fick.

Det vi fick lära oss under kursen, var hur vi ska hantera t.ex nervositet inför en tävling. Eller hur man vänder negativa känslor/tankar till något positivt.

Jag är usel på att återge det jag lär mig på en kurs såhär. Men kan säga att jag fick väldigt mycket att ta med mig i min träning och tävling med Nicke. Konstig mening men ni förstår säkert vad jag menar. Är helt slut i huvudet just nu. Så när jag har sorterat ut allt och benat upp det så det passar mig så kan jag återge kanske mera exakt vad det handlade om.

Det jag kan säga som jag lärde mig som säkert kommer hjälpa mig under mitt fortsatta tävlande.
Jag har alltid haft höga resultat mål, har alltid varit tvungen att prestera något mätbart (vinna typ) för att det ska vara lyckat för mig. Vilket leder till många besvikelser och inte alltid är så roligt. Så jag har kommit fram till nu att jag ska använda mig av uppgfitsmål istället, vilket betyder att vi kommer i fortsättningen ha flera mål under en tävling, som t.ex ett snyggt fritt följ är ett mål, om jag klarar det eller ej spelar ingen roll, jag kan lägga det bakom mig och gå vidare till nästa uppgift som kanske är inkallning med stå och ligg. Sen är målen att genföra alla uppgfiter under en tävling så bra som möjligt. Och inte bara koncentera sig på slutresultatet vilket jag ändå inte kan påverka eftersom det är domarens bedöming som avgör det. Sen slutar inte mitt tävlingspass fören vi har gått ut från plan och lekt en stund. Därefter ska jag ta hand om Nicke som en liten prins, han har ju faktiskt varit huvudpersonen under dagen, det är något jag inte riktigt har tänkt på förut. Men nu ska det bli ändrig på det :)

Kan verkligen rekomendera alla att gå en förläsning eller kurs för Niina, det är verkligen givande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0