Terrakottaarmén

I lördags gjorde jag och sambon ett litet avbrott i all upp packning i lägenheten och åkte in till Östasiatiska museét för att titta på deras utställning om terrakottaarmén. Jag säger bara det, det var tur att vi köpte biljetter i förväg, vilken kö det var utanför. Men vi traskade förbi pratade med tjejen längst fram som stod och släppte in. Och eftersom vi bokat en guide visning så kom vi direkt in.

Kan ju lungt säga att det inte var många gubbar de har fått låna från Kina. Kankse ca 10 st stora gubbar från den första Qin-kejsarens grav det var han som gjorde den kända terrakottaarmén, ni vet de stora (ca 183 i höjd utan platta och frisyr, med et ungefär 190) gubbarna. Sen hade de massa små terrakotta gubbar från Han-dynsatin som kom efter. Men totalt fyllde gubbarna två bergsrum som var 150m vardera undegär. Men visning tog 50 min så man fick reda på mycket fakta.


Sittande armbortsskytt.


Stående armbortsskytt.


Kusk


resevagn med fyrspann (fast det syns inte här)

Det var Qin-dynsatin, nu kommer Han-dynsatin.


Dessa gubbar var ca en halv meter höga.


Man ser färgrester kvar.


Lite vackra jadeföremål.



Kan verkligen rekomendera att man går dit och ser det här. Men man får skynda sig på de slutar visa allt den 19 januari.

När vi kom ut kunde jag inte låta bli att ta en bild på slottet och en annan fin byggnad, kommer inte på vad den heter nu, men vet att det är en konserthall.




Den blev tyvärr lite suddig :(




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0