Du gamla, du fria.....



Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden,
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand.
Din fana, högt den bragderika bära.
Din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Kan någon förklara för mig, varför de två sista verserna anses vara rasistiska.
Enligt min tolkning finns det inte ett enda rasistiskt ord i dessa. Bara en hyllning till
vårat vackra land :)

Länge leve Sverige :)
Jag är stolt över mitt land, och vad det gör för sina invånare, våran historia och vackra landskap.

Finns det något bättre ställe att bo på?


Kommentarer
Postat av: Yvonne

Hej Carro och grattis till alla dina och Nickes framgångar i alla grenar ni ger er på. Ni är det verkliga beviset på det som min mamma sa jämt när jag var barn "allting går om man vill". Att växa upp med de orden betyder att man sällan ber om hjälp utan försöker själv först. Bra, faktiskt.:D



Vill hålla med dig om att det inte finns rasistiska ord i den versen du skrev som nr 2. Men troligtvis är den skriven och använd vid "fel tillfällen" av "fel personer" vilket inte passar alla. Och jag delar din uppfattning att vårt vackra Sverige är det bästa landet att bo och leva i, även om jag tyvärr tror att de bästa av tider har varit den tid jag har fått vara barn och vuxen medborgare här. Men jag tror på er generation ungdomar som har viljan och förmågan att välja och bygga upp det NI tror på. Det kan i alla fall inte bli så annorlunda mot nu.

Kram till dig och sambon och Nicke med för den delen. Han är en underbar "vovve" även om jag älskar de flesta djur jag får glädjen att bli bekant med:)

2011-06-20 @ 13:56:48
Postat av: Kalle

Anledningen till att nationalsången eventuellt kan uppfattas som "rasistisk" är för att rasister tagit sig friheten att använda den i diverse obehagliga sammanhang.



Givetvis är nationalsången i sig, eller dess innehåll, INTE rasistiskt.



Lika fånigt är det att bli upprörd över att chokladbollar ibland, även om det är lite osmakligt, kallas för "negerbollar". Det man istället bör uppröras är strukturell diskriminering och trakasserier, hot och förföljelse av människor på grund av deras ursprung, etnicitet eller hudfärg.



Glad sommar!



mvh

en anti-rasist/anti-fascist!



2011-08-03 @ 16:05:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0