Hundval

Jag håller sedan länge på med jakten av en till hund. För att kunna få en hund som verkligen vill jobba med mig och tävla. Nicke är kul att träna, en riktig utmaning, men då jag är en obotlig tävlingsmänniska vill jag nå längre än jag kan med Nicke.

Men problmen med att hitta en till hund är många.

Vilken ras ska man ha? (har tittat på många)

Var ska man ha dem på dagarna? (min mormor som har Nicke nu på dagarna säger blankt nej till en till hund)

Mitt jobb tillåter mig inte att åka hem på dagarna för promenader, har för kort lunch för det. Och dagis har jag inte råd med.

Någon som kan hjälpa mig med dessa frågor, jag har liksom kört fast lite just nu.


Kommentarer
Postat av: Marre&Rasmus

Australian kelpie, Australia shephard, Vit Herdehund, flatcoated retriver eller Labrador skulle passa dig tycker man här :D



Privat dagmatte eller doggywalk tycker jag är bättre än dagis.



Lycka till i sökandet och här blir man snart också med en till, en söt Perro :D



Ha det gött. Kramiz

2011-06-12 @ 11:26:58
URL: http://papillonbus.bloggplatsen.se/
Postat av: Erika

Vad vill du tävla i? Där skulle jag börja liksom. Jag har massor med i idéer, men det beror på vad du vill göra med raringen. Och storlek, hur stor?Svårare med hundpassning då, men kanske någon form av dagmatte?

2011-06-12 @ 12:53:50
URL: http://voff.pronoblem.se/
Postat av: Erika

Flat coated retriever? Tollare? Någon slags spaniel? Pudel kan väl också funka (i den mån du hittar någon med arbetslinjer, humhum...).Vallhundar är ju oftast ganska smarta :-). Annars rekommenderar jag Vickulas kelpies, med underbar uppfödare Ann-Sofie Lindgren. Tja, några idéer i alla fall!

2011-06-12 @ 20:52:22
URL: http://voff.pronoblem.se/
Postat av: Carro

Tack för ideerna :) ska kolla upp dem, så återkommer jag med vad vi kommer fram till här borta. Sambon vill ju vara med på ett hörn också ;)

2011-06-13 @ 07:48:23
Postat av: Erika

Om du alls är intresserad av flat så kan jag reka lite på onsdag när jag och lilla Selma ska åka till en uppfödare av flat i Åkers styckebruk och ha en privatlektion i grunder för (jakt)apportering.

2011-06-13 @ 11:41:14
URL: http://voff.pronoblem.se/
Postat av: Erika

De är rätt stora över lag tycker jag, men har ju det härliga retrieverhumöret och hos de rätta uppfödarna en fin av- och påknapp. Jag hade nog satsat på flat om inte vår husse sagt blankt nej (han kände en flat som avskräckte honom för tid och evighet) plus att jag ju är totalt labradorfreak. Men har du kollat "Se Upp" mellan pudlar. Världens trevligaste tik!!! Och Malin är supertrevlig! De ska ha valpar alldeles snart. Tror att det blir bästa pudlarna man kan tänka sig.

2011-06-13 @ 15:58:23
URL: http://voff.pronoblem.se/
Postat av: Marre&Rasmus

Ja, en mer nöjdare och tröttare buse får man allt leta efter, hehe.



Tack för påhälsningen och tassavtrycket, här bliva vi så glada så :)



Ja, som sagt, inte lätt att ge råd om rasval då alla har sina favoriter. Men hoppas du finner den rätta som du ska trivas med!



Ha det gött :)

2011-06-13 @ 16:37:02
URL: http://papillonbus.bloggplatsen.se/
Postat av: Erika

Jag börjar bli manisk känner jag :-D. Men kolla också Curly Lions (Avesta). Småpudlar med arbetsinriktning. Harriet som har kenneln är supertrevlig och mycket noga med att de hundar hon säljer ska arbeta/aktiveras.

2011-06-13 @ 16:58:37
URL: http://voff.pronoblem.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0