Ivan Balabanov

Denna helg har ängats på klubben åt att titta på ett seminar med Ivan Balabanov, för er som inte vet är han världsmästare i IPO och bor i Florida, så han kommer inte hit så ofta så att säga :)

Så när man drog ihop ett gäng för att kunna ta hit honom hakade jag på, alltid kan man lära sig något man kan ha nytta av även om det är IPO momenten han skulle köra. Så från 9-17 både lördag och söndag satt jag och tittade på honom när han både tränade hundarna själv och hjälpte förarna att träna sina hundar. Lydnads biten var intressant, även om man vissa hundar hade önskat att det berättats innan vad de skulle göra, vad de var för problem föraren hade. Och kanske lite mera info efter varje hund hade varit trevigt, vissa av hundarna för klarades det väldigt bra vad de skulle göra och varför och en kort utvärdering efteråt. Men för det mesta kändes man lite bortglömd som publik.

Skulle gärna träna med hund för honom, en otrolig tamjning och bra sätt att se på hundträning, även om jag inte gillar alla metoder han använde sig av, men det är ju upp till var och en hur man vill träna sin hund.

Jag gillade det efter snack han hade då han beskrev hur viktigt det är att ha en balans i sin hundträning, mellan belöning och korrigering, hunden måste få veta när den gör rätt respektive fel. Håller helt med honom där, så allt som allt, han är en kanon hundtränare, men under vissa stunder av dagen tyckter jag att det kunde ha varit bättre arrangerat och Ivan kunde ha förklarat bättre vad han gjorde med varje enskilld hund. Sen hade ju arrangörerna lite otur då en högtalare braka ihop efter halva första dagen.

 

 


Kommentarer
Postat av: Rasmus och Marre

Här är man glad att man missade detta, då man skulle se rött om han körde med elaka metoder. All träning ska vara rolig tycker man här!!



Hoppas allt bra med er annars. Här har man börjat o halta igen, så ingen träning på ett tag, snyft. Mer om varför kan du läsa om på bloggen vår.



Ha det gött!

2011-06-30 @ 11:11:44
URL: http://papillonbus.bloggplatsen.se/
Postat av: Carro

Sa aldrig att det var elak metoder, en korrigering behöver inte vara elak, även om jag kan säga att jag tyckte han var lite hårdhänt ibland, så använder han för hunden schyssta metoder, han är tydlig med vad han vill ha av hunden. Men som med allt är träningsmetoder en sak man kan disskutera till oändlighet, eftersom alla gillar olika sätt. Jag har inget emot något sätt, så länge det inte skadar hunden.

2011-07-01 @ 18:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0