Veiron

Ja, det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Vi kan börja med det tråkigaste, veiron blev den 15 jan anfallen av en lösspringande pittbull och fick tricepsmuskeln avsliten på mitten i högerframben.
 


Veiron fick en "pigge" av husse för ahn skötte sig så bra på sjukhuset, husse är bra på att skämma bort de små liven :) Men veiron gillar den, tråkigt nog för honom så gör Nicke det också.
 
Så nu har vi att göra med rehab och vila. Men sjukgymnasten säger att han borde blir helt återställd när vi är klara med rehaben. Det är riktigt skönt att höra. En annan fördel med allt detta är att han har gått upp i vikt från 23,9kg till 25,3kg, det kilot behövdes på denna lilla magra hund.
 
Det andra som hänt är att vi ska börja en patrullhunds utbildning i april om han klrara inträdesprovet den 23 mars. Men jag tror inte att det ska vara något problem, han är skottfast hittills och älskar människor. Det verkar vara de två egenskaper som hunden ska ha för att klara provet :)
 
Men tack vara denna kurs har vi börjart träna mycket miljöträning, nu när vi inte kan göra mycket annat då han inte får vara lös än, hoppa eller göra tvära bromsar. Så vi har varit mycket i huddinge centrum och tränat fotgående bland folk, det har gått bra så länge duvorna hållt sig undan. De var svårare störning än människorna och hundarna. Vi har även varit i tumba centrum och tränat platsliggning uppe vid pendeltångs ingången. Han låg väldigt fint fast en gammal farbror nästan körde på honom med en sådan där dragväska. 
 
Och idag var vi ute på Alfa parkeringen och testade hårt spår, 3st 50m raka spår som fick ligga i 10 min. Han har ju aldrig gjort detta förut. Men han skötte det snyggt, lite fladrigt men inte så mycket som jag trodde och han plockade alla utom 1 föremål. Jag fick med min en krona hem igen, så jag är helt nöjd med killen. Vi ska åka ut imorn igen och testa en gång till, måste ju se om det var en ren lyckoträff eller inte. Men då blir det nog bara 2 st han tröttnade lite på slutet på sista. Inte konstigt han har ju inte gjort något på 6 veckor nu, tappat lite av den mentala uthållighet han hade förut. Men den kommer snart igen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0